riscuri, beneficii, alimente pe care să le eviţi

0 0


FOTO: 123rf.com / Dieta fără cereale: riscuri, beneficii, alimente pe care să le eviţi

Cerealele sunt una dintre categoriile tradiţionale de alimente care nu lipsesc din nicio dietă, dar în timp, foarte multe persoane au renunţat la ele din cauza alergiilor sau a intoleranţei, în timp ce alţii le evită pentru a scăpa de kilogramele în plus sau pentru a-şi îmbunătăţi sănătatea. Acest obicei alimentar însă vine la pachet cu numeroase beneficii pentru sănătate, de la îmbunătăţirea digestiei, la reducerea inflamaţiilor şi a nivelului de zahăr din sânge. Bineînţeles, acest stil de viaţă nu este potrivit oricui, iar dezavanatajele sunt şi ele prezente şi chiar există câteva pericole în privinţa sănătăţii despre care vom vorbi în acest material.

Ce presupune o dietă fără cereale?

Dieta fără cereale presupune eliminarea tuturor cerealelor, inclusiv a derivatelor. Ele se împart în două categorii: cereale care conţin gluten, ca grâul, alacul, orzul şi secara, iar cele care nu conţin gluten sunt porumbul, orezul, ovăzul şi meiul. De asemenea, foarte multe persoane exclud alimentele derivate din cerelae ca siropul de orez sau siropul de porumb. Pentru a urma o astfel de dietă trebuie să excluzi toate cerealele din alimentaţie şi derivatele lor, de la pâine, paste, musli, orez, până la cerealele de la micul dejun şi fursecurile pe care obişnuieşti să le ronţăi din când în când. Multe diete fără cereale permit consumul în cantităţi mici de pseudocereale ca amarant, hrişcă şi quinoa, care se pregătesc similar cerealelor obişnuite.

Beneficiile dietei fără cereale

Ameliorează anumite afecţiuni. Dietele fără cereale sunt cel mai des urmate de persoane care suferă de anumite boli autoimune. De exemplu, boala celiacă este o boală autoimună care afectează 1% din populaţia de Vest. Din cauza intoleranţei la gluten, poate duce la inflamaţii şi alte probleme ale sistemului digestiv. Acelaşi lucru se întâmplă şi în cazul persoanelor care suferă de alergii la anumite cereale. Printre principalele simptome se numără durerile de stomac, balonarea, constipaţia, diareea, eczemele, durerile de cap şi stările de oboseală.

Ajută la scăderea în greutate. Dietele care nu conţin cereale ajută la scpderea în greutate, cerealele fiind bogate în calorii. Renunţând la ele, automat se reduce numărul de calorii consumat într-o zi.

Reglează nivelul glicemiei. Cerealele conţin carbohidraţi, iar consumul lor poate fi o reală problemă în cazul persoanelor care le consumă în cantităţi mari, pentru că nivelul glicemiei poate suferi modificări.

Potenţiale riscuri ale dietelor fără cereale

Deşi am enumerat o serie de beneficii în privinţa sănătăţii, nu putem trece cu vederea potenţialele riscuri la care ne putem expune.

Creşte riscul constipaţiei. O dietă bazată pe cereale este o dietă care conţine foarte multe fibre, ideale pentru digestie. Din fericire, surse sănătoase de fibre mai pot fi fructele, legumele, nucile şi seminţele.

Limitează consumul de nutrienţi necesari. Cerealele integrale sunt o sursă ideală de nutrienţi, în special fibre, vitamina B, fier, magneziu, fosfor, mangan şi seleniu. Pe de altă parte, cerealele procesate îşi pierd fibrele, vitaminele, mineralele şi alţi compuşi benefici.

Alimente pe care să le consumi

Fructe. Toate tipurile de fructe sunt permise, fie ele proaspete, uscate sau congelate.

Legume. Legumele pot fi consumate crude sau în diferite preparate ca supe şi salate. Cartofii, dovleceii şi porumbul sunt alternativa ideală a cerealelor.

Proteină animală. În această categorie includem carnea de pui, peşte, fructe de mare, ouă şi produse lactate ca lapte, brânză şi iaurt.

Proteine derivate din plante: Leguminoasele, tofu, laptele de soia, iaurtul de soia.

Nuci şi seminţe. Această grupă include toate tipuri de nuci şi seminţe.

Grăsimi. Uleiul de măsline, uleiul de cocos, uleiul de avocado şi untul sunt ideale în dieta fără cereale.

Alimente pe care să le eviţi

Dieta fără cereale exclude din start următoarele grupe de alimente:

Preparate de patiserie sau gătite la cuptor ca pâinea, baghetele, tortilla, tacos, pizza, gogoşi, fursecuri.

Pastele

Cerealele consumate la micul dejun

Făina din cereale

Gustări ca popcorn-ul, crackers, batoane cu musli sau galete de grâu.

Garnituri: mămăligă, orez, cuşcuş

Alternative pentru lapte: lapte de soia, lapte de ovăz

Gustări care nu conţin cereale

iaurt cu fructe proaspete

budincă de chia

smoothie

batoane cu fructe

humus şi legume

 





Sursa: https://www.csid.ro/rd-18394521

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata