Cum să supravieţuieşti după o despărţire: ghid practic

0 30


Ce ai face dacă într-o bună zi povestea de dragoste pe care o trăieşti s-ar sfârşi brusc? În afară de refuzul de a accepta că tocmai ţie ţi s-a întâmplat aşa ceva?

În clipa aceasta eşti extrem de îndrăgostită, în următoarele zece minute viaţa ta aşa cum o ştiai s-a terminat iremediabil. Îţi sună cunoscut, ai trecut prin asta măcar o dată în viaţă. Ţi se face un gol în stomac şi acum când îţi aminteşti, deşi au trecut ani buni de atunci. Îţi aminteşti disperarea, neputinţa, imposibilitatea de a înţelege ce s-a întâmpla. Apoi nopţile lungi în care adormeai plângând, zilele în care te întrebai prin ce resorturi nebănuite ai reuşit să te dai jos din pat şi în dimineaţa aceasta. Ai aflat în modul cel mai dur cu putinţă că nimic nu te pregăteşte pentru o astfel de experienţă. Dar ai mai descoperit şi că viaţa nu se sfârşeşte odată cu o mare iubire. Ţi-a luat mult timp să devii din nou o femeie independentă şi lucidă, dar ai impresia că nu-ţi va mai fi uşor să te implici total într-o relaţie. Dar există câteva lucruri pe care să le faci atunci când ieşi dintr-o relaţie de lungă durată. Noi am vorbit cu doi psihologi şi îţi vom spune, pas cu pas, cum să treci (cu pagube colaterale cât mai mici) peste o perioadă atât de dificilă.

Primele 24 de ore

Nu există situaţie mai disperată decât cea în care te afli acum. „În primă fază vei refuza să crezi că ţi se întâmplă tocmai ţie. Nu-ţi face griji, este normal să fie aşa. Iniţial, oricine trece printr-o astfel de experienţă este în stare de şoc şi cea mai mare provocare este să accepte noii termeni ai realităţii în care se află.“ spune psihologul Florin Nicolescu. „În această fază, lucrul cel mai bun pe care îl poţi face este să ceri ajutorul celor apropiaţi, pentru că persoana pe umărul căreia obişnuiai să plângi este actuala sursă a problemelor tale. Mai ai în vedere şi faptul că un astfel de şoc emoţional te poate afecta şi fizic, aşa că ai grijă în mod special de sănătatea ta“, adaugă psihologul nostru. Şi nu ar strica să-ţi anulezi planurile pe care le ai în viitorul apropiat: weekendul cu prietenii la munte sau o prezentare importantă pe care o ai de făcut. În mod obişnuit, femeile se refugiază în mâncare, aşa că încearcă să nu fii foarte şocată de reacţia organismului tău la alimente în primele 24 de ore: imposibilitatea de a înghiţi orice şi greaţă persistentă. „Explicaţia este una simplă“, spune specialistul nostru. „Când organismul este supus unui stres emoţional major, primul lucru pe care îl face este să-şi pună pe avarie sistemul digestiv. Acesta este motivul pentru care îţi este aproape imposibil să mănânci cât eşti supusă unor presiuni psihice extreme.“ Dar organismul tău are nevoie de hrană pentru a funcţiona, aşa că fă în aşa fel ca din puţinul de mâncare pe care te străduieşti să-l înghiţi să fie cât mai mulţi nutrienţi. Seminţele de dovleac şi de susan sunt suficient de mici pentru a nu te simţi copleşită. Ţine câteva cu tine tot timpul şi când mai poţi, mai ciuguleşte din ele.

Prima săptămână

Nu poţi dormi noaptea, nu poţi mânca, te simţi în pragul unei crize de isterie şi ai impresia că lucrurile îţi scapă total de sub control. Nu rezişti tentaţiei de a-i trimite mesaje şi dacă îţi răspunde nu te mai poţi opri din plâns ore întregi. Dacă nu-ţi răspunde, bocitul durează chiar mai mult. Şi numai faptul că nu îi mai auzi vocea este o adevărată tortură. Soluţii rapide pentru a ieşi din starea aceasta? Psihologul Claudia Mihalache ţi le sugerează: „Roagă o prietenă bună să te ajute. De fiecare dată când simţi nevoia să iei legătura cu fostul tău iubit sună-ţi prietena sau scrie-i mesaje. Dacă tai de tot contactul cu sursa suferinţei tale vei simţi imediat rezultatele“. Şi adaugă: „Un lucru extrem de folositor este şi mersul la psiholog, măcar în regim de consiliere de urgenţă. Şi ai mai putea să te gândeşti la tine la persoana a treia, ca la cineva de care trebuie să ai grijă. Ştiu că ai o mulţime de întrebări legate de viitorul tău, dar pentru o săptămână încearcă doar să te odihneşti, să mănânci şi să ai tot suportul prietenilor şi familiei. Şi orice ar fi, nu lua nici un fel de decizie în această perioadă, pentru că vei ajunge, inevitabil, să-ţi faci mai mult rău decât bine.“ Poţi merge şi la medicul de familie pentru a-ţi prescrie un somnifer uşor şi medicamente antianxietate, de preferat din plante. Acestea te vor ajuta să te odihneşti mai bine şi să reduci numărul atacurilor de panică pe care le vei experimenta frecvent în această perioadă. Lucrul cel mai important este să nu te temi să cauţi ajutor profesionist. Despărţirea de o persoană cu care ai fost mulţi ani într-o relaţie este una dintre cele mai dureroase experienţe din existenţa ta umană. Consilierea de specialitate te poate ajuta să mergi mai departe, dacă reconcilierea nu este o opţiune. Dar pe termen scurt, ce ai de făcut? „Păstrează o rutină. Continuă să speli, să faci curat, să găteşti, într-un cuvânt să pui un picior în faţa celuilalt în fiecare zi. Dacă tu consideri că munca de la birou are de suferit din cauza situaţiei actuale şi nu i-ai spus încă şefului tău despre despărţire, acum este momentul să o faci. „Să-ţi informezi angajatorul despre faptul că ai nişte probleme personale este un lucru foarte înţelept. Majoritatea oamenilor se confruntă cu situaţii personale neplăcute şi orice şef din lume va aprecia onestitatea.

Prima lună

Este perioada cu cele mai multe suişuri şi coborâşuri în dispoziţia ta. Vei avea zile în care te vei întâlni cu prietenii, te vei simţi bine şi vor trece chiar şi 48 de ore fără să plângi. În altele vei fi luată prin surprindere de episoade de dor sfâşietor şi depresie intensă. Vei mai găsi lucruri care îţi aduc aminte de el şi o vei lua de la capăt cu plânsul. Vei observa că eşti tentată să intri într-o spirală de gânduri negative, aşa că scrie pe o hârtie tot ceea ce nu a funcţionat în relaţia ta şi principalele motive pentru care el te-a făcut să suferi. Unul dintre gândurile negre cu care va trebui să te lupţi este acela cu el într-o relaţie fericită, pe când tu vei îmbătrâni singur. Dacă scrii tot ce te frământă vei constata că majoritatea gândurilor tale se bazează pe fricile pe care le ai şi nu pe fapte reale. Şi un alt lucru extrem de folositor este să-ţi ţii mintea ocupată cât mai mult timp. Mergi la sala de sport, programează-ţi întâlniri cu prietenii, vezi cât mai multe filme, citeşte tot ce ţi-ai propus în ultimii ani şi fă tot posibilul ca în viaţa ta să nu existe timpi morţi. Mergi la un sport precum kickboxing-ul, care îţi va stimula eliberarea de testosteron, care te va ajuta să scapi de toată furia acumulată. Apoi va fi eliberate endorfine, hormonii fericirii, care vor determina o schimbare de dispoziţie în bine.

A doua lună

Îţi va fi greu să-i auzi pe cei din jur spunându-ţi lucruri precum: „Bine cel puţin că nu erai măritată“, pentru că, doar lipsa unui inel nu înseamnă că relaţia ta de mulţi ani a fost una fără importanţă. Îţi va fi groază să te întâlneşti cu oameni în ochii cărora vei citi compătimirea. Vei începe treptat să te vezi cu prietenii în oraş, vor fi tentative de acceptat invitaţii la sfârşit de săptămână şi vei învăţa că întotdeauna frica este mult mai rea decât realitatea. Psihologul Florin Nicolescu îţi explică: „Dacă ţi-ai pierdut încrederea în tine, după aproximativ două luni este momentul să te „aventurezi“ din nou în lume. Dacă suferi de anxietate în continuare, cel mai bine este să îţi faci un plan concret de ieşit în oraş. Roagă un prieten să te sune la o oră după ce ai ajuns în locul unde ţi-ai planificat să ieşi, pentru a avea o scuză rezonabilă dacă nu te simţi în largul tău. Sau spune de când ajungi că ai ceva de făcut foarte de dimineaţă şi că este posibil să pleci devreme, ca să nu se mire nimeni că vei „dezerta“ la un moment dat, când distracţia va fi în toi. Cel mai important este să încerci să socializezi cât mai mult. Este posibil să te simţi minunat, dar nu ai de unde să ştii asta dacă nu ieşi din casă.“ Deşi vei simţi că începi să mergi mai departe cu viaţa ta, vei mai avea zile în care vei vrea să vorbeşti cu el. Scrie-i un mail, dacă nu-ţi răspunde, sună-l. Va fi pentru ultima dată când simţi nevoia să vorbeşti cu el. „Dacă simţi nevoia să vorbeşti cu el pentru a merge mai departe, fă asta. Orice situaţie de genul acesta are nevoie de un final pe care să îl accepţi ca atare.“, adaugă psihologul Florin Nicolescu. Doar că trebuie să faci lucrurile cu grijă. Dacă nu te simţi pregătită să-l înfrunţi, mai aşteaptă.

Luna a treia şi restul anului

După trei luni de la despărţire vei simţi că viaţa ta chiar merge înainte. Şi vei fi mai optimistă şi mai încrezătoare în viitor decât ai fi sperat vreodată. Şi realizezi că meriţi un tip mai bun decât cel de care tocmai te-ai despărţit. Poţi să începi să faci schimbări pe care ţi le-ai dorit mereu, dar din cauza lui nu ai reuşit niciodată. Schimbă-ţi radical culoare părului, redecorează  apartamentul. Îţi vei da seama cât de mult timp ai pierdut încercând să repari ceva distrus în totalitate. Vei învăţa să ai încredere mai multă în tine şi în instinctele tale. Acum eşti din nou independentă. Priveşte partea bună a lucrurilor: când ţi se strică robinetul de la baie nu stai cu el aşa luni de zile, aşteptând să-l repare iubitul tău, ci chemi imediat un instalator. Nu l-ai mai văzut de când v-aţi despărţit, dar gândul că vei da peste el întâmplător nu te mai sperie aşa de tare. Psihologul Claudia Mihalache te asigură: „Pregătirea psihică prealabilă este cheia revederilor fără pagube afective suplimentare. Dacă ştii că mergi la o petrecere unde este invitat şi el, ia-ţi cu tine câţiva prieteni care să te susţină “. Realizezi că te-ai bazat prea mult pe fostul iubit şi aproape ai uitat că eşti o persoană puternică şi capabilă. Sprijinul şi dragostea necondiţionată a familiei şi prietenilor, cărţile, terapia, sportul, te vor ajuta să îţi aminteşti că eşti o femeie frumoasă, deşteaptă şi care merită ce este mai bun de la viaţă. Ar trebui să nu ai nevoie de mai mult de trei luni pentru a fi din nou TU.

Foto: pixabay.com

 





Sursa: http://www.csid.ro/rd-17243513

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata